torsdag 25 juni 2009

Bland myggor och palmer

Haabare

Nu var det nastan en vecka sedan jag skrev sist.
Igar skulle jag skriva hade jag tankt, men internetuppkopplingen lag nere. Sa ar det ibland.
Nu ar programmet for de aterstaende veckorna planerade. Nu pa sondag ska jag predika i Kijitonyama Lutheran Church. Det ar en utmaning. Vi far se hur det gar. Det kommer vara tva gudstjanster: den forsta 7.00 och den andra 10.00, formiddagen alltsa.
Den 5 juli ar det planerat att jag ska foratta dop i gudstjanste. Det ar nagra barn som ska dopas och det ska jag fa gora. Det kanns som ett stort fortroende.
Om drygt en vecka aker vi till Zanzibar for att dels ha lite semester, men ocksa fa ta del av interreligiost samarbete med muslimer, spannande.
Efter den turen kommer ett stort ungdomsevenemang aga rum for den nationella kyrkan i Tanzania. Ca 1000 ungdomar fran hela landet samlas till ELCT Youth Event. Direkt efter den samlingen aker vi till en av nationalparkerna for att spana in lite vilda djur, som giraffer, lejon och zebror.

Annars rullar livet pa i Afrika. Mycket moten med folk blir det och mycket halsande pa alla mojliga manniskor. Pa formiddagen idag samlades distriktets (kontrakt) praster och forsamlingsmedarbetare till bibelstudium. Det gor man varje vecka. Da gas sondagens texter igenom. Nagon har forberett ett litet studium och samtal fors om texterna. Detta kanske ar nagot att ta med sig hem, da man ofta sjalv sitter pa sin kammare och ska forbereda predikan infor sondagen. Fast med vara fullproppade scheman hemma i Sverige i forsamlingarna ar det kanske svart att fa till. Det kanske kan racka att man gor det i sitt eget pastorat?

Nu ska jag aterga till predikoforberedelse. Det handlar om Saved by Grace - Raddad genom nad. Dessutom blir det nattvard pa sondag dar jag ska delta i liturgin, spannande.

Asante Sana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar